News Grid

IMG-20190921-WA0001
Our Kindergarten Anniversary

The perfect class for your child with the best staff and best teachers.

*Pariksha Pe Charcha 2025* 📒The Students of *Saraswati Bal Mandir Lajpat Nagar* attended Live telecast of *Pariksha Pe Charcha (PPC)* 10-02-2025where the Honorable Prime Minister of India, Narendra Modi, interacted with students, teachers, and parents to discuss exam-related stress and other academic issues. This event helped to inspire student’s approach towards exams with confidence and a positive mindset.This event encourage students to overcome exam stress.Providing valuable tips on time management, learning techniques, and mental well-being, PMAddressed parents and teachers regarding students’ academic and emotional well-being.Promoted stress-free, enjoyable learning environment.It was conducted in a town-hall style, where The Prime Minister shared personal anecdotes and motivational stories for handling academic pressure, improving concentration, and staying motivated.Emphasis was placed on enjoying learning rather than fearing exams.Special focus was given to the role of teachers and parents in support of students.This event Encouraged students to take exams in a relaxed and confident manner.P.M motivated students to pursue learning with curiosity and determination.Inspired self-discipline, time management, and healthy study habits.Pariksha Pe Charcha, Was a unique initiative that fostered a positive academic atmosphere. By addressing students’ concerns directly, it not only helps them in their academic journey but also instills confidence and a growth mindset. The event has become an important part of India’s educational landscape, promoting a holistic approach to exams and learning.
* *प्रतिवेदन* *गणतंत्र दिवस* आओ हिंद के वीर सपूतो, नवभारत निर्माण करें ।।नई सुबह हैं नई किरण है, नवयुग की शुरुआत करें ।। *सरस्वती बाल मंदिर, लाजपत नगर* में आज दिनांक *25-01-2025* शनिवार को *76 वाॅ गणतंत्र दिवस प्रधानाचार्या महोदया श्रीमती अंजू शर्मा जी के कुशल नेतृत्व में _स्वर्णिम भारत – विरासत और विकास विषय_* के अंतर्गत देश भक्ति पूर्ण वातावरण में मनाया गया। समारोह का शुभारंभ अतिथियों के माध्यम से *ध्वजारोहण,दीप प्रज्वलन तथा वंदना* की परंपरा के निर्वाहन से हुआ। प्रधानाचार्या महोदया द्वारा अतिथि परिचय करवाया गया। समाज के प्रतिष्ठित *अतिथियों का* *स्वागत अंग वस्त्र एवं पादपो* से किया गया। इस अवसर पर *श्रीमती मनमीत जी(शिक्षाविद),श्रीमती मंजीत जी (प्रबंध समिति सदस्या) वं श्रीमान मुकेश सेतिया जी(प्रबंध समिति सदस्य ) की सम्मानित उपस्थिति* रही। *शिशु* *वाटिका* के भैया- बहनों *ने* *छद्मवेश से* अनेक *वीरों तथा* *वीरांगनाओं* की साक्षात *अनुभूति* करवाई। प्रातः स्मरणीय *गुरु जी के वंदना गीत पर* छात्रों ने शारीरिक क्षमता के विकास हेतु अनेक *योगासनों का प्रदर्शन* किया। *राष्ट्रीय स्वयंसेवक संघ के* शताब्दी वर्ष के अवसर पर *निर्देशित पञ्च परिवर्तन की* *प्रस्तुति* अतुलनीय थी।अनेकता में एकता को प्रदर्शित करता अनेक राज्यों की लोक कलाओं से सुशोभित *लोक नृत्य, गीत* तथा देश भक्ति की भावना से ओतप्रोत *नाट्य* प्रस्तुति कार्यक्रम के *विशेष आकर्षण* के केंद्र थे। *अतिथियों द्वारा* छात्रों के समक्ष विद्यालय के *संवाद पत्र का विमोचन* विद्यालय परिवार के लिए गौरव का क्षण था।इसी श्रृंखला में *निबंध प्रतियोगिता* के *छात्र* एवं *शिक्षक वर्ग* विजेताओं का *पुरस्कार वितरण* संपन्न हुआ तदुपरांत मुख्य अतिथि *श्रीमती* *मनमीत जी* ने गणतंत्र दिवस की *शुभकामनाओं* के साथ-साथ *उत्तम नागरिकता ,विद्या की महत्ता,समय प्रबंधन,सहयोग,अभिवादन पर बल* देते हुए इन्हें सपनों को परिपूर्ण करने का एकमात्र उपाय बताया। *प्रधानाचार्या महोदया* ने भाव विभोर होकर सारगर्भित शब्दों में छात्रों एवं अध्यापकों को प्रोत्साहित करते हुए *गणतंत्र दिवस की* *शुभकामनाएँ* दी तथा *धन्यवाद ज्ञापन* प्रस्तुत किया।🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬
A two-day *CBSE* workshop on the *Capacity Building Programme for Experiential Learning* was organized at *Saraswati Bal Mandir, Lajpat Nagar* under the expert guidance of our Principal, *Ms. Anju Sharma*. The workshop was coordinated by *Ms. Babita Sharma*. The session commenced with a ceremonial *Deep Prajwalan* led by Principal *Ms. Anju Sharma* and Resource Person *Dr. Mukta Misra*, followed by a prayer and a warm welcome.The first day of the workshop offered a powerful and engaging learning experience through a series of activities. The resource person elaborated on the various dimensions of education, such as creating an environment conducive to learning. It was emphasized that student-centered learning transforms the classroom from an ‘institution’ into a ‘community’, fostering mutual support among students. This approach encourages greater student responsibility for learning and self-discovery.The workshop also focused on *Bloom’s* *Taxonomy* , which outlines three main domains of learning: *Knowledge* *(Cognitive)* , *Skills* *(Psychomotor)* , and *Attitudes* ( *Affective* ). These domains were linked with Mahatma Gandhi’s *Nai Taleem* philosophy of 3H ( *Head* , *Heart* , and *Hand* ). Understanding these traits and behaviors in students, particularly during their transition from childhood to adulthood, was a key aspect of the discussion.The second day of the workshop was equally interactive and impactful. The sessions linked the United Nations’ 17 Sustainable Development Goals (SDGs) to lesson planning and learning outcomes. Teachers were introduced to the *LAAR* *Model* for activity design and the multidisciplinary approach, which they then demonstrated in group activities.